Opvoedingsproject Vrije basisschool De Linde.
Wij trachten een open school te zijn, waar ouders met hun kinderen thuis zijn en waar een open communicatie hoog in het vaandel wordt gedragen. De schoolpoort is bij ons geen barrière maar de toegangspoort tot een nauwe samenwerking tussen ouders, leerkrachten en leerlingen.
De Linde is een vrije school waar christelijke waarden beleefd en voorgeleefd worden. De gemeenschappelijke stam in ons opvoedingsproject zijn de opdrachten van het Katholiek basisonderwijs. Op basis van deze krachtlijnen baseren wij ons om kwaliteitsvol onderwijs te bieden aan onze leerlingen.
Het gaat om de volgende waardevolle pijlers uit het OKB (opdrachten van het Katholiek basisonderwijs) :
Tijdens schoolvieringen met Kerstmis en Pasen beleven we met de hele school de verhalen en waarden rond deze belangrijke christelijke feestdagen. We trachten een katholieke dialoogschool te zijn met aandacht en bewondering voor verschillende culturen en leefgemeenschappen.
Er wordt nauw samengewerkt met de parochie via kindvriendelijke vieringen, voorbereiding op de Eerste Communie en acties zoals Welzijnszorg en Broederlijk Delen.
De Linde is een vrije gemengde basisschool waar we belang hechten aan de volgende waarden :
Samen met de zorgcoördinator wordt het zorgbeleid gevoerd op drie niveaus:
Met aandacht voor de totale ontwikkeling van het kind. Onze belangrijkste doestelling is dat de leerlingen zich goed voelen op onze school. Via tevredenheidsonderzoeken bij de leerlingen en de ouders peilen we naar verbeterpunten.
Al van in de kleuterschool worden kleuters nauwgezet geëvalueerd aan de hand van het ontwikkelingsplan. De ontwikkelingsaspecten worden drie keer per schooljaar geobserveerd en neergeschreven in het leerlingvolgsysteem.
In de lagere school worden de leergebieden opgevolgd en daarnaast worden de leerlingen zo breed mogelijk geëvalueerd. Talenten van leerlingen worden zo goed mogelijk in de verf gezet.
Wereldgeoriënteerd! Daarmee bedoelen we : gericht naar het gezin, het dorp, de hele gemeenschap. We vertrekken vanuit de leefwereld van de kinderen. Belangrijke gebeurtenissen in het leven van de leerlingen worden geïntegreerd in de klas.
Coöperatief leren via klasoverschrijdende activiteiten en projecten.
Ervaringsgericht leren door te vertrekken vanuit concrete leersituaties en leeruitstappen die gekoppeld zijn aan de wero-thema’s.
Een school die naar buiten treedt met een eigen creatieve stijl en dynamiek.
Wij willen onze leerlingen voorbereiden op de multimediale wereld. Daarom investeren we volop in digitale middelen voor onze school.
Leerlingen leren al van in de kleuterklas omgaan met computers en ipads. Vanaf de lagere school worden de leerlingen nauwgezet begeleid in hun zoektocht op het wereldwijde web. We focussen op een veilige omgang met het internet.
Met het gebruik van smartboards, ipads, computers en chromebooks bereiden we onze leerlingen voor op een leven in een digitale wereld.
De Linde is een school waar ieder van de participanten, schoolbestuur, schoolteam en ouders gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor het leren en leven op school.
De Linde hecht groot belang aan de participatie van de ouders en werkt hiervoor via een aantal overlegorganen.
De directeur vertegenwoordigt de school tegenover de ouders en de buitenwereld. Hij is verantwoordelijk en heeft de coördinerende functie voor de schoolorganisatie alsmede de pedagogische en administratieve begeleiding van zijn team.
De leerkrachten onder leiding van de directie zetten zich op professionele wijze maximaal in om het pedagogische project uit te werken. Ze zorgen ervoor dat elk kind zich zo goed mogelijk voelt in de klas en op school. Ze zijn verantwoordelijk voor een correcte uitvoering van de leerplannen. Daartoe moeten ze openstaan voor permanente vernieuwing en professionele bekwaming via nascholingen en pedagogische studiedagen. Ze zijn sociaal vaardig om in relatie te treden met ouders en collega’s hetgeen gebeurt op overlegmomenten en individuele oudercontacten maar evenzeer via laagdrempelige contacten aan de schoolpoort.
Leerkrachten verschaffen informatie aan de ouders over de klaswerking. Ze staan dan ook in voor de opvolging van gemaakte afspraken met de ouders en het zorgteam.
Belangrijk is dat ze tijdig signalen geven aan ouders als er zich moeilijkheden voordoen met hun kind(eren) en daarover ook nauw overleg plegen met de zorgcoördinator en indien noodzakelijk, het CLB.
De leden van de ouderraad hebben een brede kijk, die verder rijkt dan hun eigen kind. Via de schoolraad zorgen ze voor doorstroming van ideeën en voorstellen. Een belangrijke functie is het creëren van ontmoetingskansen tussen ouders en het schoolteam.
Tijdens de vergaderingen van deze overlegstructuur ontmoeten de ouders, de leerkrachten, het schoolbestuur en afgevaardigden van de plaatselijke gemeenschap elkaar. Samen helpen ze mee het beleid van de school vorm te geven. Naast informatie-recht heeft de schoolraad adviesbevoegdheid over de algemene organisatie en de werking van de school. Over de aanwending van het lestijdenpakket, het schoolreglement, de veiligheid en gezondheid van de kinderen heeft de schoolraad overlegbevoegdheid.
Elke klas heeft een afgevaardigde voor de leerlingenraad. Op regelmatige basis komen deze leerlingen samen onder begeleiding van enkele leerkrachten. Op deze bijeenkomsten kunnen de leerlingen aangeven wat ze goed vinden op onze school maar evenzeer kunnen er voorstellen gedaan worden om de school te verbeteren. De voorstellen van de leerlingen worden opgelijst en in de mate van het mogelijke wordt hieraan tegemoet gekomen.